torsdag den 13. oktober 2011

En stor oplevelse foran kameraet


På DASK-online koordinere vi statister og caster skuespillere til fiktionsopgaver i bred forstand, samtidigt med at vi formidler andres opgaver. På billedet ser du statister fra DASK-online på optagelse, som vi koordinerede i efteråret 2011. Yderst til venstre er Thomas Godskesen, som her beretter om sin store oplevelse.

Filmen - Hvidsten gruppen
En stor oplevelse foran kameraet

Min første store oplevelse som statist i en storfilm gir altid mange sommerfugle i maven, men da optagelserne nærmede sig forvandlede hverdagen sig pludselig til en voksen leg i samarbejde med Producenten Regner Grasten og instruktøren Anne-Grethe Bjarup Riis og mange andre spændende mennesker.
Jeg var meget nervøs, men da optagelserne begyndte den første dag, så kom masken automatisk frem i mig og det kørte derud ad. Den anden dag gik mere elegant, og de første andre statister var som at se mig selv, mega nervøs. 
Filmen blev grundigt planlagt på tavle, og klippene var ca. 3 optagelser pr gang. Vi kørte rundt i gamle tyske biler og ladvogne i de klip som jeg skulle være med i. Om aftenen var kroen så venlig at invitere os på fantastisk gammeldags dansk mad som sagtens kunne få 5 Michelin stjerner. Smagen af maden forsvandt først fra tungespidsen dagen efter.
Crewfolkene var fantastiske til at holde øje med de enkelte detaljer på vores uniformer og makeup folkene var vildt gode til at få os alle til at ligne filmstjerner.
Når der bliver lavet film, så forvandledes dagen for mig helt automatisk til en stor leg og det gør det hele meget nemmere.
Jeg har mere blod på tanden i at være statist til en storfilm eller andet sjovt foran kameraet. Men, det der var mest spændende var at møde folk og være med og få en masse erfaring selv blot på 2 dage.
Jeg glæder mig til når filmen udkommer, og en anden tanke er at kunne sige til folk, ”den film har jeg været med i som statist”.
Optagelserne fandt sted d. 5/9 om eftermiddagen og 6/9 om eftermiddagen/aftenenpå den stadig eksisterende Hvidsten Kro. 
Tak for en spændende dag, Thomas Godskesen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar