mandag den 28. november 2011

Ideen med DASK


Ideen med DASK opstod i slut 90’erne, da jeg selv som amatørskuespiller
havde ambitioner om at medvirke i filmproduktioner.



Jeg havde selv en masse teatererfaring som skuespiller og instruktør,
men havde aldrig prøvet at medvirke i en film. Jeg satte mig for, at
det ville jeg prøve. Jeg fandt hurtigt ud af, at det tog meget tid og
var temmelig bekosteligt. Først skulle jeg finde kilden, så skulle jeg
finde den rigtige person, og så skulle jeg lave aftalen, hvorefter jeg
skulle sende noget materiale. Materialet skulle laves og billederne
tages. En proces der blev gentaget i det uendelige, og som jeg ikke
fik noget ud af overhovedet.

Her startede mine overvejelser om, hvorvidt man kunne systematisere
dette, så det blev let tilgængeligt for alle andre som jeg selv.
For der var andre, mange andre med samme ambition og vision
som jeg. Summen af alle ideer bag DASK kom så, da en tidligere
bofælle, der læste medievidenskab, stod og skulle bruge skuespillere
til sin eksamensfilm. Her fandt jeg alle rollelister med kontaktinfo
med billeder frem fra programmerne, som jeg havde gemt fra de
teaterstykker, jeg selv havde medvirket i eller instrueret.
Det viste sig at være et brugbart værktøj, som også blev fremgangsmåden
for hans medstuderende.

I starten (1999) var DASK et fysisk katalog, hvoraf navnet Dansk
Amatør Skuespiller Katalog opstod og heraf forkortelsen DASK.
Hurtigt meldte der sig en række skuespillere, som ikke ville forbindes
med amatørerne, hvorfor jeg ændrede navnet til Dansk Skuespiller
Katalog, men kunne stadig beholde den kække forkortelse.
Året efter, efteråret år 2000 gik vi online, og DASK var det første
online casting- og formidlingsbureau i Europa. Siden er der fulgt
en række formidlingsbureaer, som ikke varetager castingdelen, men
blot er formidler af opgaver. Castingbureauer har der været siden
filmens spæde start!

Med disse databaser og bureauer synes verden nemmere for
skuespillere og statister, men er det faktisk ikke. Nu er der bare
flere at kæmpe imod, da informationen er tilgængelig for de fleste.

Informationssøgningen er blevet nemmere, men ikke adgangen til
castingen eller jobbet!



Mvh
Tommy Duus

Caster og indehaver

Ingen kommentarer:

Send en kommentar