onsdag den 4. januar 2012

Hvad kigger man efter ved en casting?

Det universelle spørgsmål jeg stilles hver gang jeg underviser, caster eller holder foredrag? Hvad kigger man efter og hvordan vurdere man en skuespiller til og fra?

Svaret er lige så komplekst som du tror det er, og det kræver en meget lang forklaring som jeg nok skal komme med på et senere tidspunkt i bloggen her.

Først skal man se på, hvad er det for en type film man laver, for der er stor forskel på om man skal caste til en musikvideo eller en reklamefilm, om der skal castes til kortfiktion eller længere fiktionsfilm.

Det overfladiske genereliserende svar er: Jo kortere fiktionstype der skal castes til, desto mere hældes der til typen frem for talentet. Eksempelvis ser du ofte modeller i musikvideoer og reklamefilm, men du finder dem sjældent i en kortfilm og yderst sjældent i en tv-serie eller spillefilm. De er med fordi de skal "se ud", mere end de skal "spille". Det de så skal "spille" er så lille en del af det samlede, at man kan "snyde" sig frem til det helt rigtige resultat. Sammen form for "snyd" er noget vanskeligere hvis "vores" hovedrolle ikke kan spille en rolle i en længere fiktionssammenhæng. Derfor er castingen til længere fiktionsfilm også mere vidtrækkende, fordi den skal ikke alene afdække typen, men også skuespillerens faglighed og i nogen grad personlighed.

Castingen fra den ene eller anden produktionstype er derfor meget forskellig fra hinanden, ikke nødvendigvis formen, men udfra et vurderingssyn.


Et andet mere komplekst parameter er, hvem der caster og hvem der sidder og vurdere og er beslutningstager i den sidste ende. Som ved alt andet har vi som mennesker forskellige holdninger til hvad vi synes er godt og skidt. Hvis samme film skulle instrueres af Nils Malmros, ville han vælge en type spiller og hvis selvsamme film skulle instrueres af Ole Bornedal ville han foretrække en anden.

Det overfladiske genereliserende svar her er: Kemi og forståelse. Du kan være nok så dygtig en skuespiller, men hvis du ikke forstår instruktøren og hans vejledning i forhold til rollen, spiller det ikke. Hvis I ikke bryder jer om hinanden er det næppe fremmende for nogens præstation og dermed filmen.


Hvis du ligger disse svar sammen med alle de facetter der ligger ind i mellem har du et billede af hvor komplekst det er. For at tro, at man da bare lige finder skuespillere til sin produktion er ikke tilfældet.

Alt for mange kortfiktionsfilm prioritere ikke castingen overhovedet, nogle udvælger folk fra et billede og CV alene, og helt andre tager nogle fordi de kan og vil. Men det kommer der ikke en god film ud af, og det er synd. Skuespilleren er filmens kommunikatorer og identifikationselement. Virker det ikke, fejler filmen... men det er ikke skuespillerens skyld!

Skuespilleren skal passe til rollen, spille med instruktøren og være en god kollega, med alt hvad det indebærer.


Mvh
Tommy Duus

Caster

http://www.dask-online.dk






Ingen kommentarer:

Send en kommentar