onsdag den 14. marts 2012

Hvad er et godt castingbillede?


Hvad er et godt castingbillede?

Dette er et kapitel fra vores castingbog som udkom i 2010.
Vores castinglitteratur er det eneste dansksporgede om emnet.
Du kan købe e-versionen til 40 kr. KLIK HER


Der er et grundlæggende element, jeg vil understrege kraftigt.
Du skal kunne sælge dig selv med et billede, og kun et billede!
Alt andet er faktisk overflødigt, i princippet. Når du tager denne
information til dig, hvilket billede af dig selv ville du så sende af alle
dem, der findes, hvis du skulle til casting nu?

Mange har en tendens til at sende i massevis af billeder i forskellige
situationer, sur, glad, bister, oprevet, skærende ansigter, med grøn
skjorte, blå jakke, hue, kasket, med store briller, karseklippet, med
paryk eller bare fra den lokale teaterforestilling i fuldt kostume.

Der er også de helt håbløse castingbilleder fra festen med vennerne, 
med slyngveninderne på stranden, shoppeturen, med sønnike på armen. 
De manipulerede i photoshop, hvor baggrunden er skiftet ud, du ikke
længere har røde blitzøjne, fætteren der er skåret ud osv. Dette er
ikke bare dårlige castingbilleder, de er direkte ubrugelige til formålet.

Hvis det var vigtigt for os at se, hvor mange grimasser du kunne
lave, eller hvor meget forskelligt tøj du kunne have på, så skal du jo
sende os et par tusinde billeder mere. At du på billeder viser os, at
du kan se sur ud, puste kinder op, kan grine eller stå foroverbøjet
eller på et ben, må vi anse som almene menneskelige kundskaber,
og former hverken din type eller viser noget som helst omkring dit
talent og dine evner som skuespiller. Undlad derfor al ageren på
castingbilleder og undlad alle former for kostume og unødig styling.
Vi skal se dig, helt igennem. Ingen tricks. Den person der er på
billedet, er den, der træder ind i castinglokalet.




I forbindelse med billeder forveksler mange begreberne i forhold til,
om man er skuespiller/statist eller model. Kort fortalt lever en model
af at udstille sig i tøj eller for produkter, oftest med stillbilleder.
En skuespiller/statist formidler en historie oftest i levende billeder
(teater eller film). Forenklet set markedsfører en model sig med sin
portfolie, en skuespiller med film/teater CV.

Det skal man have for øje, for der er markant stor forskel på modelbilleder
og castingbilleder. At mange formidlingsbureauer ofte
blander disse ting sammen i en pærevælling, gør det naturligvis til
et svært område at navigere i.

Vi leder altså efter det gode, naturlige, vellignende, neutrale (ikke
agerende) og interessante portrætbillede af dig. Det kan lyde
kedeligt, men vi leder efter banale billeder med nerve. Ikke ekspressionistiske,
eksperimenterende billeder. Neutrale billeder, eller bedre
beskrevet med begrebet: universalbilleder.

Et universalbillede er ”billedet”. Ikke to eller ti billeder af dig, men
et billede. Det billede, som kan give dig castingcalls til alle typer
film uanset genren.

Universalbilledet er i farve, med god lyssætning og en neutral baggrund.
Din påklædning er nobel og ikke iøjnefaldende, og kontakten
rettet mod kameraet. Du er ikke agerende, men neutral. Ønsker
du at vedlægge/vedhæfte andet billedmateriale, skal det være billeder
fra samme fotoserie i samme påklædning, i helfigur og i profil,
hvor man dog stadig kan se begge øjne. Altid nye billeder.

Vi har kort tid til at bedømme dig og har brug for så mange informationer
om dig som muligt på kortest tid. Farvebilleder indeholder
flere informationer end et sort-hvid billede, som i øvrigt får
dig til at virke yngre. Vi ser nu engang i farver og laver film i farver,
og derfor skal vi også se dig i farver. Det kan godt være, at sorthvid
billeder i mange sammenhænge er pænere, men det er ikke en
skønhedskonkurrence, men en film vi laver, og udgangspunktet er
virkeligheden.

Den gode lyssætning bør ikke undervurderes, ofte er det kun en
fotograf, der kan ramme rigtigt. Man kan tage mange gode billeder
selv og være ganske kompetent til det, men det gode billede har det
helt rigtige lys, som fremhæver dig. Husk, at det i filmsammenhæng
er vigtigt, at vi ser dine øjne, mange amatørfotos har ikke det fokus,
og billedet bliver ikke godt i castingsammenhæng.

Den neutrale baggrund og den noble påklædning er vigtigt, fordi
det er dig, vi skal se. Vi skal ikke forstyrres i vores hurtige bedømmelse
af dig med bogreolen i baggrunden eller med dødningehovedet
på blusen. Men viser dette ikke, hvem jeg er? Korrekt, men jeg
har brug for en skuespiller eller en statist, som kan agere noget andet.
Vi er ikke på et datingsite. Du skal vække vores interesse, så vi
vil se mere, se dig til en casting. Du skal sælge dig selv.

Den mindste ageren vil farve vores sind. Mange smiler bredt, hvilket
jo er meget naturligt at gøre på billeder, som vi også er blevet fortalt
af skolefotografen. Men ikke i castingsammenhæng. Smiler du
bredt, kniber du øjnene sammen, og vi får kun indtrykket af den
glade pige. Er du neutral, er alle typer i spil. Du skal invitere til, at vi
kan se mulighederne i dig og ikke begrænsningen. Skal du sælge dit
hus, skal du også rydde op og lave de forbedringer, som kan sælge
huset, så køberen kan se mulighederne. Tænk, hvis du kan komme
i betragtning til flere roller i samme film, så er sandsynligheden for,
at du lander en rolle, også betragteligt større!

Det tager sig pænere og mere professionelt ud, hvis alle billeder er
fra samme serie. Er billederne taget i forskellige sammenhænge, begynder
vi at gætte, hvilket der er ældst, om du har det korte hår nu,
eller om det er lyset, som gør, at du virker tyndere.

Øjnene er vigtige, vis altid begge dine øjne, også i profil. Mange
sender profilbilleder med hele siden til, hvilket jo også ligger i begrebet
profil, men i castingsammenhæng med få billeder og hurtig information
til os, er det nu engang oftest øjnene, der giver et billede
liv, også filmen. Et helfigursbillede er også vigtigt at få med i mange
sammenhænge, fordi det viser os din kropsholdning og statur, som
vi kan sammenholde med din højde og vægt.

Dine billeder skal altid være nye. Men hvad der er nyt, er relativt.
Tommelfingerreglen er, at jo yngre du er, desto oftere skal du skifte
dine billeder. Et spædbarn ændrer sig fra uge til uge, en 5-årig fra
måned til måned, en teenager fra kvartal til kvartal og en pensionist
radikalt hvert femte år. Det vigtige er, at billederne er vellignende.
Vi skal kunne genkende den person, der træder ind ad døren. Kan
vi ikke det, er dit billedmateriale ikke i orden. Få derfor altid nogle
andre til at vurdere, om dine billeder er vellignende, det kan du ikke
selv. Husk på, at den person du ser i spejlet hver morgen, ikke er den
person, du ser på billederne. Du ser dig selv spejlvendt til dagligt.
Den stemme du hører, når du taler, er heller ikke identisk med den
stemme, vi hører. Din opfattelse af dig selv er derfor en anden end i
virkeligheden. Det kræver altså et stort selvkendskab at vurdere sig
selv, selv på billeder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar