mandag den 21. maj 2012

Hvorfor er nogle castings åbne og andre lukkede?


Hvorfor er nogle castings åbne og andre lukkede?

En åben casting er en casting, som alle kan søge til, deraf ordet. Det kan godt være, at der er udstukket rammer for køn og aldersgruppe, men grundlæggende kan alle søge. Til nogle åbne castings skal du ansøge, til andre skal du blot møde op på et givent tidspunkt. Ved åbne castings er hovedreglen, at der ikke er nogen forberedelse. Skal du vise noget specielt eller specifikt er det instrukser som bliver dig givet ved dit fremmøde. (En replik, eller en scene) Når en casting gøres åben er det fordi man leder efter nyt talent. Man håber på at finde noget som ikke ellers er fundet, der hvor man normalt leder, som på teaterscener eller i skuespillerdatabaser. Man åbner sluserne og ser hvad der kommer. (Lidt som X-factor) En åben casting bliver annonceret på websites, facebook og i aviser og nogen gange også i radioen eller på Tv. Når der skal gennemses mange mennesker på kort tid bliver denne casting ofte meget overfladisk. Denne castingform kan man godt betegne som typecasting,  blikcasting eller præ-casting, hvor udvælgelsen først og fremmest går på ydre karaktertræk frem for de skuespillermæssige kompetencer. Alle åbne castings efterfølges af en lukket casting for de emner man gerne vil se igen fra den åbne casting. Et såkaldt Call back.
Alle de castings du finder på formidlingssites, facebook osv. er åbne castings. Åbne castings er altså en slags screening efter talent og er første led i en dyberegående castingprocess.

En lukket casting derimod skal du inviteres til, eller kvalificeres til via en invitation eller fra en åben casting som netop beskrevet og du skal forberede en given tekst eller scene på den karakter der er dig tiltænkt. Langt de fleste castings annonceres faktisk slet ikke. De castings du finder på formidlingssites eller facebook mv. er kun toppen af isbjerget. Derfor kan du ofte tænke: ”Den film har jeg ikke set casting på”. I disse sammenhænge anvendes instruktørens eller casterens eget netværk og arkiv, skuespillerdatabaser og skuespillerhåndbogen. Finder man de rette aktører fra disse sammenhænge, hører du aldrig om denne casting. Eksempelvis bliver 95 % af alle castings til reklamefilm aldrig annonceret. Der er en kunde og givetvis et produkt, der skal hemmeligholdes. Desuden er fristen ofte kort, og kunden har indflydelse på, hvem der skal kaldes til casting, hvorfor databaser, som DASK-online, med skuespillere er at foretrække.

Men du ser jo mange opslag på de forskellige formidlingssider. Kan det da virkelig passe at dette kun er toppen af isbjerget. Ja, det kan det. Der bliver produceret meget fiktion i Danmark, men hovedparten af de opslag du finder er ikke castings, men efterlysninger efter statister og det er en helt anden jobtype og en hel anden process, som er langt kortere end castingen. Før der tages endelige beslutning om hvorvidt du får rollen på en spillefilm eksempelvis har du sikkert været igennem 3, 4 eller 5 castingrunder. Har selv castet ungdomsspillere over 10 castingrunder, men det er også at trække den?


Verdensrekord i casting til flest filmproduktioner på en gang.

I foråret 2010 satte DASK-online en uofficiel verdensrekord i casting til flest filmproduktioner på en gang. Vi castede på en og samme tid skuespillere til ikke mindre end 275 fiktionsprojekter. Overvejende kortfilm, men spillefilm og reklamefilm var også med i puljen. Vi selv kaldte det bunkecasting eller simultancasting selvom de begreber ikke eksisterer.




Konceptet var, at vi havde været i kontakt med vores mange producerende i netværket og tilbudt dem at lave en præ-casting for dem. Simpelthen lave et arkiv med data, billeder og videopræsentationer at tusinder af mennesker som de kunne gennemse ved lejlighed, så kunne de spare tid ved ikke at skulle afholde denne første castingrunde selv, samtidig med at de skuespillere der mødte op, blev præ-castet til alle projekter på en gang og derfor ikke fysisk skulle møde op til alle castings mm. de blev inviteret efterfølgende. På denne vis sparede alle deres tid, samtidigt med at de producerende øgede deres sandsynlighed med at finde de "Rigtige" skuespillere og dermed også ville få bedre film!

Vi lavede over en måned et arkiv med næsten 3500 skuespillere fra hele landet i alle aldre. De filmproducerende fik fri adgang til alle data, billeder og video og kunne frit invitere skuespillere til lukket casting på netop deres produktion efterfølgende. 



Klik på billedet og se videoklippet fra Castingen i Odense

Problemet med dette form for arkiv er/ var at det hurtigt forældes. Specielt billeder af børn er direkte ubrugelige efter ca. 6 måneder, fordi de har forandret udtryk. Cv´erne er ikke længere opdaterede, telefon nr og e-mails ugyldige og videoerne er også forældet. Arkivet blev derfor skrottet til castingbrug efter 6 måneder, men efterfølgende anvendt som et glimrende statistarkiv.

På baggrund af denne casting udviklede DASK-online i foråret 2011 castingværktøjet "CastSelv", som netop tager højde for alle de ting der ikke fungere ved det omtalte arkiv. Vi udvikler stadig på CastSelv konceptet og vi forventer os det helt store gennembrud i 2012.

I foråret 2013 agter vi atter at lave bunkecasting, men meget smartere ,-)




Håber dette gav lidt afklaring, ellers ret spørgsmål i vores facebookforum: KLIK HER







Mvh

Tommy Duus



Ingen kommentarer:

Send en kommentar