torsdag den 22. november 2012

Hvorfor er reklamefilm ofte så velbetalte?

Ja, det kunne undre. Og du undre dig vel? Hvordan kan det være at en rolletager i en landsdækkende reklamefilm kan aflønnes med 20.000, 50.000 ja og sågar i nogle tilfælde med over 100.000 kr. for ganske få dages arbejde. Og nej, vi taler ikke en gang om de "kendte", men ganske almindelige freelance skuespillere, som har ordinært arbejde og som boltre sig på amatørscenerne og med at lave kortfilm.


Det kan så undre endnu mere, at der også er reklamefilm der lønner langt under. 10, 5 eller blot 3000 kr. Bliver skuespillerne underbetalte eller direkte snydt? De arbejder jo ofte lige så lang tid.

Hvordan kan det i bund og grund være, at det overhovedet er dem der får jobbet, nu vi har så mange arbejdsløse skuespillere i landet?

Igennem efteråret har vi haft flere reklamefilm end vi plejer på DASK-online, mange af de små men også nogle af de bedre betalte. Mange er af den opfattelse, at store virksomheder, betaler skuespillerne bedre end når små virksomheder laver reklamefilm, for når det samlede budget på en flot produceret reklamefilm er højt må lønningerne jo også følge efter... eller hvad?

Nej, det er slet ikke det der angiver lønnens størrelse til skuespilleren!

Tommelfingerreglen er, at jo større eksponering skuespilleren får, desto mere skal denne have i løn. Så hvis skuespilleren medvirker i en reklamefilm, som vises på alle dansksprogede kanaler over en periode og man kan se skuespilleren på tryk i annoncer og langs motorvejen, på hjemmesider og som webannoncer mv. så er der tale op massiv eksponering og derfor tale om en god hyrer. Den massive eksponering giver ikke skuespilleren flere jobs, hvad man måske skulle tro. Den massive eksponering gør simpelthen skuespilleren arbejdsløs. Det skuespilleren dybest set bliver betalt for, er at skuespilleren ikke forbindes med andre reklamefilm, andre produkter og virksomheder i en rum tid fremover. I nogle tilfælde kan det sætte hele karrieren på hold? Det er blandt andet en af grundene til at de "Kendte" skuespillere er meget forbeholdne overfor reklamefilm. Rent markedsføringsmæssigt er det ikke smart at anvende en kraftig eksponeret skuespiller igen fordi denne person vil lede tankerne over på det andet produkt og derved tage fokus fra det nye.

Her ses Lasse Holy som karakteren "Ole O" i Toyotas massive reklamefilmkampagne tilbage i 2002. Siden har Lasse ikke medvirket i landsdækkende reklamefilm. Eksponeringen gjorde ham arbejdsløs.


Det er sikkert også derfor, at skrønen er opstået med at store virksomheder lønner bedst. Nej, store virksomheder lønner bedst fordi de har råd (og brug for) den brede, massive eksponering. Laver de mindre lokalreklamefilm med lokal eksponering er lønnen også tilsvarende lav.

Når nu du ved dette... hvor mange skuespillere kender du (genkender du) egentligt fra flere reklamerfilm?

...

Du tænker stadig?


Læs her om Lasse Holys fantastiske tid i rampelyset: KLIK HER


Mvh
Tommy Duus

www.dask-online.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar