onsdag den 16. januar 2013

Casting til kortfiktion (Opdateres)

Casting til kortfiktion (Under opdatering)

Igennem min tid som caster siden 1999 har jeg castet til lidt af hvert. Der er fællesnævnere, men bestemt også forskelle alt efter hvilken fiktionstype der castes til. At castingdelen er vigtig, er for mig selvsagt indelysende, men det er bare ikke alle andre filmfolk der har samme standpunkt. Indtil de ser deres egne film. Her er det ofte skuespillerne der får skylden, direkte eller inddirekte. Og jo, filmens idé, manus, fotografering, lys og klipning samt musik osv. kan da være nok så fantastisk, men hvis man ikke investere tiden på, at finde de mennesker der skal formidle historien er man jo lige vidt.

Skuespilleren er filmens ansigt på godt og ondt. Skal du lave en god film, skal du ikke have de bedste skuespillere, men de rigtige skuespillere i rollerne. At finde de "Rigtige" skuespillere er en lang proces, som kræver erfaring, det er jo en af årsagerne til at der findes folk som jeg. Altså castere... specialister i at finde de helt rigtige til rollerne, hurtigere end du ellers ville kunne gøre det.

Når det er sagt, er det naturligvis ikke alle produktionstyper der har budget til at hyre en caster. Hertil er en af de helt store forskelle på casting til kortfiktion og den længere fiktion, med undtagelse af reklamefilmene. Budgetterne....

Casting til kortfilm og til spillefilm kan på mange måder sidestilles, mens casting til reklamefilm og musikvideoer har et noget andet forløb og hvor de "Rigtige" defineres efter nogle andre termer.

Castingens ABC uanset, hvad du caster til er, at finde "mange potentielle", dernæst de "rigtig potentielle" og til sidst den "rigtige". Forestil dig billedet af tragten, hvor der til slut er en der dumper ud i den anden ende. Spørgsmålet er så, hvor mange som du vælger overhovedet skal ned i tragten. Teoretisk set, vil et større antal af emner gøre at du har flere gode emner at vælge blandt og derfor øge sandsynligheden for at finde den "Rigtige". Men tiden er en afgørende faktor og dermed dine resurser. Casting til kortfilmproduktioner er ofte begrænset til en kortfattet casting med få emner af resursemæssige årsager og det er den største fejl.

Du skal kort fortalt prioritere mere tid til din casting når du ikke har råd til at købe assistancen udefra.

Du skal bruge tid på informationssøgningen og finde de rigtige emner fra starten.
Du skal have min. 10 bud på hver rolle.
Du skal forberede din casting grundigt.








Castingens formål (Hvorfor caste og hvor omfattende skal den være?)

Skuespillerne er filmens ansigt! (identifikation)
Skuespilleren er hovedformidler af filmens ide?

Du skal ikke finde den bedste skuespiller, men den rigtige skuespiller.

Type! Karakter?
Erfaring! Vigtig?





Find frem til den rette skuespiller!
(Hvor og hvordan skal du lede og hvordan skal du sælge din film?)

Eget netværk/ Ekstern netværk (Ensemble)
Direkte kontakt
Ambition (Personlige/Filmen)


Sådan forbereder du din casting
(Hvad skal du lede efter og hvorfor er setuppet vigtigt?)

Forberedelse vigtig/ Signalværdi 


Sådan gennemfører du din casting
(Hvad skal du være opmærksom på og hvordan vækker du skuespillerens tillid?)

Modtagelsen (genkendelse)
Rollefordeling
Sammenligning af scener
Samme instruktion


Sådan evaluere du på din casting
(Hvordan vælger du og hvordan giver du afslag?)

Se din casting
Kemi
Backup?
Sen afslag/ baglæns


Filmens resultat
(Hvordan blev din film? Hvorfor er det skuespillerens skyld?)

Det er aldrig skuespillerens skyld?

Castselv introduktion

Ingen kommentarer:

Send en kommentar