lørdag den 23. februar 2013

Klarhed over forskelle på model,- (Booking) casting- og formidlingsbureauer



Der er stor forskel på hvordan bookingbureauer, castingbureauer og formidlingssites er opbygget, og hvem det er der betaler i den sidste ende. Det er vigtigt for, at gennemskue hvad man får for pengene, og hvad det er man betaler for i den sidste ende, hvis man altså betaler. Mange synes det er mærkeligt ,at man skal betale det ene sted og at det er gratis et andet. Men der er stor forskel på forretningsmodellerne og den service der ligger bag ved.

Model/Bookingbureauer betales dels via kunderne samt et fee/ cut fra modellens løn. 
Kunderne her er private virksomheder som skal have taget stilbilleder af modeller eller typemodeller til deres trykte annoncer eller magasiner. Kunden betaler bureauet for den fulde opgave og bureauet har det fulde ansvar for booking, lønafvikling mv. Der er her tale om commercielle jobs betalt af private virksomheder, derfor kan lønnes ikke sammenlignes med noget andet end reklamefilmene som har samme arbejdsgiver.

Castingbureuaer er det filmproducenten/ kunden (reklamefilm) der betaler for casterens tid med forberedelsen/ afviklingen og præsentationen af castingen og skuespillerens løn. Du skal ikke som privatperson betale for at komme til casting, nogensinde. Casterens løn betales af kunden/ den producerende og ingen anden. Castere tager heller ikke cut af din løn, som bookingbureauerne gør.

Formidlingsbureauet er det brugeren der betaler for en adgang til en lang række informationer som formidles på samme platform. Det er fælles for alle formidlingsbureaer. 
Du betaler ikke for at komme til casting. Du betaler for at få adgang til en række castings, auditions til teateret, event- og statistjobs, som du selv kan være opsøgende på. Desuden har du en profil som filmproducerende og andre castere kan tilgå når de leder efter emner. Disse castings er lukkede. Dvs. du ville aldrig blive inviteret, hvis ikke det var for din profil.
Formidlingsbureauer tager heller ikke cut af din evt. løn, hvis der altså er løn. 

En stor del af de jobs der formidles igennem formidlingsbureauer er ulønnede jobs. Ingen castere tager disse med en ildtang, fordi de jo ikke kan tjene penge på dem. Formidlingssites er guds gave til opcomming filmproducerende og lowbudget filmproduktioner og som statistformidling. Fandtes formidlingsburauerne ikke, blev mange filmproduktioner slet ikke en realitet. Facebook er dog et medie som i stigende grad anvendes til rekruttering, men det er stadig kun til de åbne opgaver. Værdien for brugeren ved at være tilknyttet et formidlingssite med en profil er enorm. Måske arbejder du gratis i årevis, men det vigtige er, at du bliver dygtigere og mere erfaren samtidig med, at du skaber dig et netværk. Det er det netværk som giver dig de bedste jobs fremadrettet. Det skulle ikke gerne være formidlingssites der generere alle dine jobs, de fleste og de bedste skulle gerne komme efterfølgende fordi du har gjort et godt stykke arbejde ;-)

DASK-online er, som de eneste i landet både et casting- og statistbureau samt et formidlingsbureau. Vi varetager castingdelen, assisterer andre castere i deres casting, koordinere statister, men formidler også auditions eller statistforespørgsler (Fiktionsrelaterede opgaver). Summen giver os en høj faglighed og en stor berøringsflade med hvad der foregår i branchen, samt et indgående netværk og indsigt som vores brugere får gavn af. Heraf kan nævnes vores nyudviklede castingværktøj, CastSelv (2011), som vi har store forventninger til fremadrettet. 

Når vi caster til opgaver koster det heller ikke penge at komme til casting, men vi vil i sagens natur altid kigge først blandt vores betalende medlemmer. Her skal man huske på at casterens opgave er at løse en opgave og finde de "Rigtige" til opgaven. Det er ikke sikkert at de "Rigtige" er blandt vores medlemmer, derfor er det også vigtigt for os at have et bredt netværk som vi kan trække på.

Vores formidling er gratis for de producerende, som gør det attraktivt for dem at formidle deres job på vores opslagstavle.

Alternativet var, at de skulle betale for formidlingen, men det vil udelukke den kæmpegruppe af lavbudgetproduktioner, som netop har stor gavn af formidlingssiderne, ganske som de betalende brugere også har stor gavn heraf, fordi vores brugere i overvejende grad er freelanceskuespillere eller hobbyskuespillere (Statister), hvis eneste chance for at opnå et erfaringsgrundlag findes her. 
Formidlingssiderne er bindeled mellem producerende og skuespillerne/statisterne til begges vinding.

Opdateres løbende

Mvh
Tommy Duus

Caster/ branchevejleder

Ingen kommentarer:

Send en kommentar